Naše mentální konstituce

Emoce hrají podle Ájurvédy v životě člověka velkou roli. Ájurvéda je nejen objektivní vědou a filozofií (subjektivním pohledem), ale také uměním medicíny. Pro komplexní pohled na pacienta je nutné vzít úvahu faktory fyzické, emoční, mentální i duchovní. Například citové trauma vyvolá změny také na fyzické, emoční a duchovní úrovni. V praxe existují běžné případy propuknutí nemoci při velké emoční zátěži a stresu, například lupenka nebo revmatoidní artritida.

Naše mentální konstituce

Vnímáním se pomocí smyslů dotýkáme okolních předmětů. Jakmile se myslí doktneme předmětu naší pozornosti, mysl ji přenáší do mozku, kde se analyzuje. Tak jako existuje fyzická konstituce (Váta, Pitta a Kapha a jejich kombinace), tak se nachází konstituční typy na emoční úrovni. Tři gunas, rozdělují z psychologického hlediska lidi na tři typy:

Satva- představuje rovnováhu, porozumění, čistotu, lásku, soucit, porozumění.
Radžas- znázorňuje pohyb, agresivitu, smyslové vnímání
Tamas - představuje nehybnost, pomalost.

Myšlenky satvické jsou tvořivé, spirituální; radžasický přístup je kritický, agresivnější, často soustředěný peníze či cíl. Tamas se projevuje smutkem, úzkostí. Satvický charakter se rovná čistému vnímání světa a vnímání, proto správně vyživuje naše buňky, které mají svou inteligenci. Radžas a tamas oslabují náš pohled na okolí. Pro satvickou mysl je důležitá pravda, čest a dobro. Pro Radžas jedince je důležitá moc, ovládání a úspěch. Tamasické projevy se projevují pomalostí, úzkostí, laxností. Nadbytek radžasických a tamasických kvalit v osobě člověka způsobují nesprávné vnímání světa a podílí se na vzniku ámy, toxinů, které negativně působí na fyzické i mentální úrovni.

Potraviny a emoce

V Ájurvédě se popisuje důležitost jídla nejen v oblasti výživy, ale také na mysl. Každá potravina nese vlastnost sattva, radžas nebo tamas. Všechny tyto mentální charakteristiky mají své místo, ale satvický přístup by měl být dominantní. Stejně tak bychom měli užívat byliny a konzumovat potraviny satvického charakteru. Satvické potraviny harmonizují radžas a tamas.

Pokud se objevuje nerovnováha, například zvýšená radžas s agresivitou, kritičností a výbuchy vzteku, je možné tuto nerovnováhu upravit potravinami a bylinami tamasického charakteru, neboť potlačuje nadměrnou stimulaci radžasu. A také naopak.

Jídlo satvické je lehce stravitelné. Podporuje životní sílu, pránu. Patří sem některé ovoce, basmati rýže, hořká listová zelenina, petržel, dušená zelenina, zeleninové šťávy, teplé mléko nemohogenizované, domácí ředěný jogurt, např lassí v malém množství, červená čočka, mungo fazole a dál, .

Radžas jídlo je kořeněné, pálivé, zahřívající a slané. Kyselé ovoce např. citrusy, banány, pohanka, brokolice, brambory, květák, špenát, kysaná smetana, ryby a drůbež, kořeněné a pálivé omáčky, slané pečivo, krekry řadíme pod jídlo radžasické. V nadměrném množství zvyšuje radžas vlastnosti jako hněv, zlost a žárlivost.

Nedávný vzestup terorismu, nezaměstnanost, nadměrná spotřeba alkoholu a užívání drog připomíná, že žijeme ve světě, kde převládá radžas. Satvickým přístupem lze obnovit rovnováhu v těle a zmírnit nežádoucí materialismus současné společnosti. Nakonec se objevuje tamas, tzn. letargie, nevšímavost a ztráta respektu k přírodním zákonitostem.
Mezi potraviny tamasické patří tmavé, červené a tučné maso, meloun, švestky, pšenice a rafinovaná rýže, houby, česnek, cibule, tvrdý a zrající sýr. V umírněném množství sice přinášejí stabilitu, ale v nadměrném množství únavu.

Satvické byliny

Mezi satvické byliny, které zvyšují imunitu, patří indický ženšen - ašvaganda, svatá bazalka - tulsi, chřest hroznovitý - šatavari, pupečník asijský - brahmi, hořký kořen a nať Guduchi anebo starodávná směs bylin pod názvem Čavanpraš.

MUDr. David Frej

Dr.Frej na Facebooku
Dr.Frej na Youtube